Trendanalyse

Trendanalyse

Grafiek I: Servicedesign en Productdesign

Een geniaal plan

Ik heb vandaag hard gewerkt aan het bedrijfsplan voor Ewaldson. Onderdeel daarvan is een trendanalyse van de markt. Tuurlijk, dat we een geniaal plan hebben bedacht is duidelijk, maar hoe communiceer je zoiets naar buiten toe? Wat valt er nog te verbeteren aan het plan? Waar zitten de potentiële klanten en wat tikken deze klanten in op Google? Het laatste wat we willen is dat potentiële klanten denken dat we de zoveelste aanbieder zijn die precies dezelfde service voor precies dezelfde prijs aanbiedt. We zijn juist begonnen omdat er een gat in de markt zit.

Visualiseren doet iedereen, want als je ziet waar je het over hebt praat het een stuk makkelijker. Visualisaties zijn belangrijk als je een innovatie of een idee of een product of een dienst moet verkopen of mensen mee wilt krijgen om te kunnen ontwikkelen.

Trendanalyse

Als we al deze termen invoeren in de Google Trendanalyse zien we dat 'innovatie' en 'idee' een gigantisch aantal hits per maand veroorzaken, maar als we even doorzoeken blijkt dat hier maar weinig 'potentiele klanten' tussen zitten. Op 'product design' en 'service design' zijn de scores al beter. Minder hits maar een veel hoger potentiepercentage, blijkt ook want uit ervaring weet ik dat deze sector redelijk stabiel is. Dit is alleen niet de markt waar we in willen gaan zitten want uit diezelfde ervaring weet ik dat deze markt verzadigd is.

Grafiek I: Visualisatie, servicedesign en productdesign

3D Printen?

Na me de afgelopen zes jaar bezig te hebben gehouden met Productdesign en Servicedesign heb ik gemerkt dat er twee takken van sport zijn waar het tegenwoordig extra gonst van activiteit. Namelijk 3D printen en fotorealistische visualisaties (renderen). Met het trendonderzoek naar renderen kom ik niet ver omdat mensen blijkbaar ook hun vermogen renderen, de spelers van Real sneller moeten renderen en je tegenwoordig ook je sociale netwerk kunt renderen.

Print it out loud

Op de term 3D Printen werpt mijn trendonderzoekje eindelijk effectieve vruchten af en mijn onderbuik gevoel wordt bevestigt door de cijfers die uit mijn mac rollen. Het lijkt erop dat vanaf precies ergens begin 2011 het 3D printen opeens in Nederland is. Dat moet ongeveer in de periode zijn dat er live een fluitje bij DWDD uitgeprint wordt. Uit verder onderzoek blijkt dat het 3D printen steeds makkelijker wordt voor consument en industrie. Met de opkomst van het 3D printen zijn er ook steeds meer 3D tekenaars nodig (de branche noemt deze jongens CAD-piloten) en hiermee hebben we onze vermoedens bevestigd. De twee kernactiviteiten van Ewaldson worden (3D) visualiseren en 3D printen. En uiteraard blijven we ook altijd ontwikkelen en innoveren.

FacebookTwitterLinkedInGoogle+Share